Ground-breaking research om pærer og bananer!

ROCKET-SCIENCE

Bladet Markedsføring har bragt spændende nyt fra det store udland. En tv-station har betalt for en undersøgelse, der viser, at:

“Forbrugerne er mest opmærksomme på reklamer i fjernsynet og magasiner, mens online halter.”

“I løbet af en halv time leverer magasiner dobbelt så mange reklameindtryk som tv, og seks gange så mange som online.”

“Undersøgelsen forsøgte at sammenligne 30 sekunders tv-reklamer, helside printannoncer og internetbannere i standard størrelser.”

“Sammenholdt med andre informationer så som sandsynlighed for eksponering, konkluderede undersøgelsen blandt andet, at en magasin-printannonce har en værdi, der svarer til 83 procent af et tv-spot. Mens et typisk banner prismæssigt kun svarer til 16 procent af et tv-spot”

(Se artikel her: markedsforing.dk/artikler/vis/artikel/online-slaar-print-og-tv/)

Jeg tænker:

Undersøgelsen er mindst lige så værdifuld, som den hvor man for mange år siden lavede en global sammenligning af pærer og bananer – hvis konklusioner iøvrigt har været genstand for stor debat lige siden.

Alene det, at undersøgelsen er lavet “i samarbejde med” CBS (=betalt af) bør få læseren til at være på vagt.

Hvad er konklusionen? At jo mere en annonce “fylder”, jo højere den råber, desto større er chancen for, at den bliver set? At internetbrugerne er stoppet med at kigge på bannerannoncer, fordi der grundlæggende er tale om irrelevant støj?

Hvorfor ikke lave en undersøgelse af, hvilke annonceformater, der er bedst til at generere salg, leads, downloads etc. Og hvorfor ikke tage et annonceformat som søgebaserede tekstannoncer som Google AdWords med?

Det minder umiskendeligt om at spille kort med min 5-årige søn. Han bliver VED med at omformulere reglerne, indtil han vinder. Forskellen er bare, at hans modspiller er farmand, der ikke kan få sig til at sige ham imod.

Annonce-industrien er oppe imod et marked, der bliver stadigt bedre til at måle effekt og stadigt mere bevidst om, hvor annoncekronerne REELT placeres bedst. Og jeg har svært ved at tro på, at det kan fixes ved at producere undersøgelser som denne. En bæh er en bæh, uanset hvor pænt du pakker den ind.

Reklamer

1 thought on “Ground-breaking research om pærer og bananer!”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s