Jyske Bank lancerer tv-station. Respekt!

jyskebanktv

Har du lagt mærke til, hvor meget Jyske Banks folk er blevet brugt som eksperter af de danske TV-stationer de sidste par år?

Umiddelbart tror jeg ikke, at Jyske Banks eksperter er klogere end deres kollegaer i de andre storbanker. Men i efteråret 2006 opførte banken et tv-studie, der teknologisk var fuldt ud på højde med en “rigtig” tv-station (læs lidt teknik-detaljer hos AVM.dk)

Så når TV 2 Finans har brug for en ekspert-kommentar i en fart, hvad er så nemmere end at connecte til Jyske Banks studie i Silkeborg?

Og nu har banken så taget et stort skridt og lanceret deres helt egen tv station på jyskebank.tv, hvor ambitionerne ikke fejler noget:

“I en tid hvor tv-mediet bliver stadig mere overfladisk, hvor journalister får stadig dårligere arbejdsbetingelser, og sværer ved at gå i dybden med en historie, får danskerne en ny tv-station. (…) danskernes nye foretrukne finansielle tv-station”.

Se et promotion indslag her: Jyske Bank præsenterer deres tv station

(Parantes: Hvorfor f….. har de ikke sikret sig, at man kan bruge deres indslag eks. på blogs som denne!?)

Nye tider…

Det bliver ekstremt spændende at følge, om Jyske Bank får succes med tiltaget. Mit bud er, at de får stor succes.

Præmisserne for journalistisk formidling har ændret sig markant bare gennem de sidste 5-10 år, og der ér alt for mange overfladiske historier – specielt i de elektroniske medier. Samtidig stiller vi som informationsforbrugere større krav til relevansen. En journalist på TV 2 Finans er nødt til at gøre en historie om finanskrisen spiselig, så hr. og fru Hakkebøf kan forstå det. Men dermed er der også en del seere, som måske vil føle sig talt ned til – og hvor de sidder med ubesvarede spørgsmål, manglende underbygninger osv. osv.

Den sidste del af seerne vil højst sandsynligt få mere ud af at se et indslag hos Jyske Bank – så det vil de gøre! Også selvom afsenderen åbenlyst prøver at bruge tv-stationen kommercielt. Vi er nemlig kloge nok til at vurdere validiteten i de informationer, vi får – og vi ved godt, at det er en del af bankens markedsføring.

Den moderne medieforbruger behøver ikke altid have et filter i form af en journalist/redaktør, der ud fra nogle universelle journalistiske principper afgør, hvad der er relevant og hvad der ikke er.

Så, respekt herfra. Jeg synes det er fantastisk at se, når nogen (modsat andre) vover at tænke store tanker og efterfølgende eksekverer med speederen i bund!

Reklamer

8 thoughts on “Jyske Bank lancerer tv-station. Respekt!”

  1. (Parantes: Hvorfor f….. har de ikke sikret sig, at man kan bruge deres indslag eks. på blogs som denne!?)

    Jo, det kan man da ved at kopiere fra feltet Indlejring!

  2. Hej, Hannu 🙂

    Du kan altså godt indlejre koden i WordPress. Jeg bruger selv WordPress på mit site, og der fungerer det fint. Du skal bare gøre det i html, eftersom det jo er html.

    Hvis du ikke selv har installeret WordPress på et webhotel, men bruger wordpress.coms service er det en anden sag, for så er det en restriktion hos dem, der gør at du ikke kan embedde det – og så er det ligegyldigt, om det er youtube, google videos eller jyskebank.tv 🙂

    Det er pænt forvirrende, helt enig, men der er stor forskel på wordpress.com, som er en bloghotel à la blogger, og wordpress.org, som er “selve WordPress”, altså applikationen, du kan downloade og installere på et webhotel. WordPress.com giver ikke nødvendigvis de samme muligheder som en installation downloadet fra wordpress.org.

  3. Hej Daniel, tak for din kommentar. Læste du min sidste kommentar: “Før flere fortæller mig, at jeg skal bruge det der indlejring, så: Har prøvet! Det virker ikke! WordPress sletter koden, når jeg gemmer”.

    Er det ikke et problem for Jyske Bank, at alle de bloggere, der har deres wp blog hosted hos wordpress.com, ikke kan embedde? Sådan i sagens web2.0-natur?

    Og jo, man kan sagtens embedde YouTube, så måske var det en ide, at Jyske Bank somehow også brugte dem til distribution…?

  4. Ja, sorry, min kommentar var upræcis. Som de skriver i det link, du giver “Currently we allow the linking to files from Google Video, Youtube, DailyMotion, Grouper, Odeo, and SplashCast.”.

    Jeg ved ikke præcis, hvad wordpress.coms motivationer er, men det er tydeligvis en restriktion ift. embedkode, de har lagt på, med de mest populære video-udbydere som helt udvalgte undtagelser. Og det kan i hvert fald godt være svært at komme uden om 🙂

  5. Hej igen. FWIW har jeg henvendt mig til WordPress.com for at høre, om de vil whiteliste jyskebank.tv, så deres brugere kan embedde indslag herfra på deres blogger. Nu må vi se, hvad de siger 🙂

  6. Hvis man skal tro gårsdagens meldinger i diverse medier, så er successen hjemme, som du forudsiger i din blog,

    I metroXpress melder Jyske Banks Lasse Høgfeldt ud, at man første uge havde 500.000, der klikker ind hver uge. Ellers var det hits? Eller hvad var det nu lige det var….

    Faktisk forvirrer man både sig selv og læserne unødigt i artiklen i metroXpress igår (http://www.metroxpress.dk/dk/article/2008/11/19/09/0503-71/) så det faktisk er uklart om man har en rigtig solstråle-historie eller hvad man egentlig har.

    Den har jeg fulgt op her

    http://blog.abilitor.dk/2008/11/20/jyskebank-tv-500000-klik-eller-kun-22000.htm

    Jeg håber da, at Jyske Bank – trods forvirringen i artiklen – faktisk har den store succes. I givet fald, er det historie-skrivning, der vil komme ind som cases i fagbøgerne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s