Statoil forandrer… øhh – ingenting!

Jeg er på ferie og har i den anledning hørt radio. Og nærmere bestemt en kanal med reklamer. Der er RIGTIGT mange dårlige radioreklamer, men en af dem, der får det til at klø mest i ganen, er nu alligevel Statoils.

Efter bla bla og tilbud på 5 liter sprinklervæske rundes spottet af med et pay off:

Statoil (kort pause) forandrer hverdagen“.

Undskyld mig (og undskyld mit sprogbrug), men hvem fanden har fundet på sådan en gang fordrukkent sludder?

Hvis jeg skal komme med eksempler på ting, der forandrer min hverdag, ville det eksempeltvist være:

  • Jeg eller en af mine nærmeste får en uhelbredelig sygdom
  • Jeg vinder 20 millioner i Lotto
  • Jeg mister et ben
  • Jeg bliver gift eller skilt
  • Jeg får nyt job
  • Osv.

Dét er ting, der kan forandre min hverdag. Men at Statoil findes, eller har tilbud på 5 liter sprinklervæske, det forandrer altså ikke en flyvende fjært. Det kan god være, at det gør min hverdag en lille smule lettere den dag, jeg har glemt at købe mælk. Men så er den heller ikke længere.

Jeg synes ovenstående er et glimrende eksempel på, når markedsføringen mister jordforbindelsen. Jeg tror, at hvis vi får Statoils marketingchef til at lægge hånden på hjertet, så ved han godt, at det er varm luft. En lort er en lort, uanset hvor flot du pakker den ind. Og når vi svinger os op i så høje luftlag som her, er der så ikke en eller anden i marketingafdelingen eller på bureauet, der burde have tænkt tanken: “Gud ved om det er smart at tale så voldsomt meget ned til vores kunder?

Ja, man undres. Og jeg vil lade Statoils marketingchef Peter Boris Kreilgaard få det sidste ord i denne sag  (taget fra et interview i Marketmagazine):

“I forhold til kommunikationsudformningen må Marketing meget gerne være kreative, men det er ikke nødvendigt. I min verden er det rationaliteten, der styrer din kreativitet.”

Fortsat god sommer!

Reklamer

7 thoughts on “Statoil forandrer… øhh – ingenting!”

  1. Så små ting kan ikke gøre en forskel for dig i hverdagen? Hmm… det tror jeg ikke på.

    Det ser ud som om du selv arbejder med markedsføring, så her er spørgsmålet: skal man altid holde sine løfter 1:1 i markedsføringen? Må man ikke lege lidt med formuleringerne, så det i det mindste LYDER som et spændende produkt?

    Hvis deres sprinklervæske er enten billig eller convenient, fordi man kan købe den døgnet rundt langs motorvejene, er det så det du kalder en lort?

    Jeg er sikker på at du har ret i, at Statoilreklamen er lidt vammel, jeg er heller ikke selv fan af højtflyvende payoffs. Men din kritik virker ikke faglig, det virker mere som om du burde prøve en radiokanal med færre reklamer 😉

    Men det kan godt være jeg bare er farvet: jeg elsker nemlig Statoils tebirkes, som man kan få døgnet rundt. Det gør min hverdag lidt mere sukret.

  2. Hej Hannu

    Jeg er nu mere enig med Katrine end dig. Hun er også væsentligt sødere 🙂

    Men dejligt, at du bruger bloggen til at skabe noget det debat.

    For det er vist ved at lykkes.

    Jeg kan nu godt selv se punchline virke i det daglige selvom jeg heller ikke altid er lige imponeret over Statoil.

    ::Kurt

  3. Hej Emme,
    Tak for din kommentar. Jo man må gerne lege med formuleringerne. Men man skal også huske på, hvad et payoff er, nemlig et løfte. Et løfte til sin kunde. Og i Statoils tilfælde, synes jeg løftet svarer til “du får 1 million kroner, hvis du ikke træder på stregerne” sagt af et 5-årig barn. Vi ved godt, at det er løgn. Så hvorfor bruge det? Hvorfor ikke lige lægge sig lidt ekstra i selen og så finde på et payoff, der rent faktisk indeholder et løfte, der bliver indfriet?

    Jeg vil godt vædde 1 års forbrug af københavnerbirkes på – som de jo hedder i virkeligheden :-), at adspurgt, så ville antallet af Statoils kunder, der føler, at Statoil reelt forandrer deres hverdag, kunne tælles på én hånd.

    Når jeg bruger min yndlingsformulering om, at en lort er en lort, så betyder det ikke, at Statoil er noget lort. Det betyder bare, at uanset, hvor meget blå luft og vindfrikadeller, du svøber et produkt ind i, så har produktet nogle helt basale egenskaber, som jeg synes man skal forholde sig ærligt til. Jeg tror nemlig på, at vi får skubbet mere over disken, når vi bl.a. ikke taler ned til vores kunder.

    Håber mit indlæg giver lidt mere mening nu – rent fagligt.

    De bedste sommerhilsener
    Hannu

  4. Hej Kurt,
    Tak for din kommentar – jeg vælger at se bort fra, at du lader “sødhed” indgå i din vurdering og springer direkte til det faglige 🙂

    Jeg elsker et godt payoff. Når det er skruet rigtigt sammen, så kan det kort og præcist kommunikere hele virksomhedens eksistensgrundlag, unikhed, værdier m.v.

    Det jeg opponerer imod, er når et payoff bliver så højftflyvende, at det ikke betyder noget. Jeg nægter at tro på, at Statoil tror på, at de reelt forandrer hverdagen hos nogen som helst. Det kan godt være, at de gerne vil gøre en forskel, fordi de kan tilbyde døgnåbent, convenience eller hvad ved jeg. Men tag for dælen da udgangspunkt i dette…

    Iøvrigt; her er et par payoffs, jeg synes, der holder:

    LEGO: play for all
    Grundfos: Be > Think > Innovate >
    Danske Bank: Gør det du er bedst til, det gør vi
    Nokia: Connecting people

    De bedste sommerhilsener
    Hannu

  5. Hej Hannu

    Jeg synes nu ikke, at der er noget i vejen med at turde tænke stort.

    Hvis man kan få ens medarbejdere til at tro, at de kan forandre hverdagen for kunderne, så vil det da gøre en forskel.

    I bund og grund ligger det vel i, hvad vi lægger i “forandre hverdagen”. Københavnerbirkes døgnet rundt gør det for nogen. Statoils forsøg på at få os til at køre på mere miljørigtigt benzin er vel et andet eksempel på, at de på sigt arbejder hen i mod at forandre hverdagen for os alle.

    Hav en varm sommer.

    ::Kurt

  6. Statoil er kedelig, de sviner vores verden til og gør præcis intet for at forandre hverdagen. Thebirkes og sprinklervæske kan jeg få døgnet rundt hos XY, DK Benzin og ja, vel også 7-11.

    Så jeg er helt enig, de forandrer intet.

    Hvis de virkelig VILLE kunne de. Det er det mest paradoksale og her er et par ideer de kunne rykke på, top of my head.

    1. Giv gratis strøm til elbiler på alle stationer. Få ville udnytte det men dem som gjorde ville virkelig få forandret deres hverdag.

    2. Ansæt seniorer til at fylde biler op med benzin hver lørdag mellem kl. 12.00-14.00. Alle bilister ville netop få en forandret hverdag den dag og tænk på seniorerne der kunne gøre noget i deres samfund.

    3. Ansæt unge mennesker til håndvaske biler hver søndag (største vaskedag) mellem kl. 8.00-10.00. Alle bilister ville netop få en forandret hverdag den dag og de unge mennesker ville komme tidligt op, sprede glæde og tjene penge. Forandret hverdag 🙂

    Jeg kunne blive ved – så er det ikke sværere med den pengetank den Norske Stat har.)

  7. Haha, godt skrevet. Det fik mig og hele svigerfamilien til at le.
    Jeg er helt enig i at pludselig mangel af legemsdele forandrer hverdagen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s