Sympatisk træk Sydbank. Men hvor er relevansen?

Jeg har egentlig altid anset sønderjyder (eller hedder det sydjyder nu om dage?) for at være nogle fornuftige mennesker. Godt nok er de generelt gode til at holde på pengene og “gratis” er ikke et ord, der sådan bliver brugt i flæng. Måske derfor synes Sydbank, at det er voldsomt revolutionerende, at de låner trailere ud til deres kunder. Gratis!

Forleden så jeg denne trailer holde parkeret foran en Sydbank filial :

Sydbanks trailerudlåning
“Traileren låner jeg gratis af min bank!”

Det ER et sympatisk træk af Sydbank. Og jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at kunder, der benytter sig af tilbuddet er glade for det.

Men hvor er relevansen i forhold til Sydbanks produkter? Hvor er relevansen i forhold til Sydbanks image eller positionering i markedet? Hvilke signaler sender denne service/gimmick? Min umiddelbare reaktion var “øhhh… nå?”. De kunne lige så godt have givet mig en gratis entré til en stripbar.

Som potentiel kunde kunne jeg måske endog finde på at tænke “mon ikke bare de skulle tage at passe deres bank i stedet for at lege trailerudlejning”. Mon ikke de i denne situation skulle have skelet lidt til kollegaen ovre på Holmens Kanal med “Gør det du er bedst til. Det gør vi”.

Jeg tænker på, om et ellers velmenende, nede-på-jorden og sympatisk tilbud som dette kan have den direkte modsatte effekt af det tilsigtede? Hvordan matcher det med:

“Sydbank dækker forretningskonceptuelt og fagligt alle finansielle kundebehov – med særlig fokus på private banking-kunder og mellemstore erhvervskunder.”

Samtidig med, at Sydbanks payoff er “Hvad kan vi gøre for dig”. Det lyder – igen – meget sympatisk, men lyder det ikke også som om, at de ikke helt ved, hvad de vil?

Reklamer

4 thoughts on “Sympatisk træk Sydbank. Men hvor er relevansen?”

  1. Den er vel ikke længere end at de får masser af kunder til at køre rundt i landskabet med deres reklamer. Personligt synes jeg da, at ideen er god. Og hvad pay-off gælder, så har en kunder vel bare ønsket at låne en trailer. Det var så det Sydbank kunne gøre for ham den dag 🙂

  2. Hej Kurt, tak for kommentaren! Det er svært at være uenig i at banken får en vis synlighed ud af det. Men mit pointe er, at jeg mangler en klar forbindelse mellem det, der skaber synligheden – og så bankens kerneydelser. Sat lidt på kanten: Ville IntraTeam investere i en gulvslibemaskine og låne den gratis ud til sine kunder? Ingen tvivl om, at den kunde der TILFÆLDIGVIST står og mangler en gulvslibemaskine, vil tage imod tilbuddet med kyshånd. Men er det relevant for din virksomhed? 🙂

  3. Sydbank låner penge ud til boligkøb, og når man har løbt bolig, så skal familien
    jo også flytte, så derfor synes jeg at det er godt, at man kan låne en STOR trailer gratis. Og så får Sydbank lidt reklame til gengæld. Så er der vist ikke mere på den.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s