Faldt lige over denne i Computerworlds nyhedsbrev:
HP vil annoncere mindre på nettet
Hewlett-Packard vil fremover købe færre bannerannoncer på nettet og flere annoncer i printmedier. Årsagen er, at folk er blevet immune overfor bannerannoncer, fordi der er kommet for mange, forklarer HP’s danske salgs- og marketingdirektør, Knud Ottosen. (Børsen)
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvem der mon er HPs mediebureau eller rådgiver i slige spørgsmål?
Bannerannoncer er værdiløse, ja. Det har de været i mange år. Men derfra og så til at man ikke vil bruge nettet som annoncemedie, er da en helt vanvittig slutning. Regner de med, at printannoncer er lige så effektive, som de var før internettet? Det er da nøjagtigt den sammen problemstilling: Du kan ikke fange forbrugerne “med paraderne nede” længere. Du er nødt til at fange forbrugerne i det øjeblik, de har et behov de skal have opfyldt, eller et problem de skal have løst. Ellers er din annonce (uanset format) ikke relevant.
Har HP ikke opdaget, hvor “resten af verden” har bevæget sig hen? Er det fordi deres mediebureau ikke har forstand på online markedsføring, og dermed vil miste budgettet, hvis man kanaliserer penge til search marketing?
Eller er det fordi, at HPs marketing afdeling ikke forstår, at der ER kommet nye spilleregler?
Ja, jeg spørger bare…
Hej Hannu,
HP kommer IKKE til at droppe nettet
generelt. Men vore bannerannoncer har
ikke virket efter hensigten, hvorfor
vi kommer til at lave en omfordeling
af vore indsatster. Dette på såvel
print som online.
Hej Knud
Først og fremmest tak for at du giver svar på tiltale!
Da jeg skulle skrive et svar på din kommentar, greb det om sig, så jeg endte med at skrive en længere smørre, der er lagt ud som selvstændigt indlæg: Derfor virker HP’s annoncer ikke.